Universal Music innleder samarbeid med Big Box Music
Avisartikler Farojournalen
Universal Music henter inn en bransjeveteranen Rune Johannessen for å lede satsingen på voksen og kommersiell musikk.
Universal Music har kapret store deler av markedet for uavhengig norsk rock og pop siden de lanserte Sonet Distribusjon på by:Larm i Kristiansand i 2002. Nå tar selskapet distribusjonskonseptet videre, og vekker til live det klassiske norske selskapet Slagerfabrikken.
Salgsdirektør Harald Tømte har hentet inn bransjeveteran Rune Johannessen til å lede den nye distribusjonsarmen. Johannessen, som har over 30 års erfaring gjennom blant annet Narvesen, Play Music, Big Box og MBO, skal i samarbeid med Rune Grønn utvikle Slagerfabrikken.
- Sonet skal være den kredible, rocka distribusjonskanalen til Universal Music, mens Slagerfabrikken skal være voksen og kommersiell, slår Tømte fast.
- Grunntanken bak Slagerfabrikken er den samme som bak Sonet Distribusjon. Vi tar utgangspunkt i modellen vi brukte da vi startet opp Sonet for fem og et halvt år siden, og så bygger videre på det, sier Universals salgsdirektør.
- Ambisjonen er blant annet å nå ut i forskjellige, brede salgskanaler, og utvide distribusjonen hos dagligvare, bensinstasjoner, gavebutikker og lignende. Vi vil også knytte oss tettere til en eller to av de største norske grossistene for å nå ut dit vi planlegger. Det er viktig å understreke at vi ikke konkurrere med våre egne kunder i faghandelen, poenget er at vi vil nå ut til deler av markedet som vi føler ikke er godt nok dekket.
Rune Johannessen, som nå forlater MBO, kommer inn i Slagerfabrikken med sitt eget selskap Big Box. Dermed får Slagerfabrikken den årlige Frelsesarmeen-albumet til Big Box i porteføljen, og sammen med Big Box kommer etiketter som Mountain Music, Mono og MilliGram. I tillegg vil legges Hits For Kids-serien og Universals samarbeid med NRK-programmet Lyden av lørdag inn under Slagerfabrikken.
- Vi slipper samleplaten fra Lyden av lørdag 3. desember, der har alle seks finalistene to sanger hver. Vi er også i dialog med flere TV-konsepter, dersom det blir flere samarbeid er det naturlig å gjøre det gjennom Slagerfabrikken, sier Johannessen.
I likhet med Sonet satser Slagerfabrikken tungt på å hente inn artister og uavhengige selskaper til den nye satsingen.
- Resultatene våre er avhengige av hva vi får inn under Slagerfabrikken-paraplyen, vi er veldig spent på hva vi får inn av artister og selskaper. Vi har hatt kontakt med en rekke aktører allerede, men vil være kresne på hvem vi skal jobbe med. Vi vil nå ut bredt, og jobbe med dem som ikke synes det er en skam å selge musikken sin i dagligvarehandelen, avslutter Tømte.
Kilde: Les mer her