Kopiert, men ærlig (4/7)
Plateanmeldelser 22.08.08 Groove.noSvenske Refreshments fortsetter ufortrødent med sin dyrking av rock 'n roll og r&b slik den ble spilt på 50-tallet.
Etter mer enn en halv million solgte album, ti gullplater, en platina og utallige radiohits siden det kommersielle gjennombruddet med ”Miss You Miss Belinda” i 1999, bestemte The Refreshments seg for at det endelig var tid for å gjennomføre et drømmeprosjekt: en plate med bandets tolkninger av deres største rock’n’roll-favoritter.
De gjorde det gjennom å hoppe inn i tidsmaskinen og reise tilbake til en tid da alle jukebokser med den største selvfølgelighet var fylt opp med låter som ”The Fat Man” med Fats Domino, ”Buzz-Buzz-Buzz” med The Hollywood Flames og ”A Big Hunk Of Love” med Elvis Presley. Låter som da regjerte på de amerikanske hitlistene, og som i dag regnes blant klassikerne fra den tidlige rock’n’roll-perioden.
Ettersom det i dag omtrent er like vanskelig å finne en glimrende Wurlitzer som en åpen Chevrolet Impala fra 1958, måtte gutta i bandet forvandle seg selv til en levende jukeboks. Hvilket i ærlighetens navn gikk smertefritt for seg. Mer enn 3000 spillejobber har gjort bandet legendarisk samspilte.
Resultatet er ”The Refreshments Jukebox – Refreshing Classics”, med 15 så vel kjente som litt mer obskure perler. ”Alle i bandet måtte skrive ned en liste med sine ti favorittlåter, og siden valgte vi ut fra disse. Den eneste låten alle hadde med var ”The Fat Man” med Fats Domino fra 1949 – hvilket enten kommer av at den regnes som den første ordentlige rock’n’roll-innspillingen, eller fordi kroppsvekten i bandet har begynt å trekkes i den retningen”, ler Joakim Arnell, Refreshments’ vokalist, bassist og flittigste låtskriver.
Selv bandets ”sjette medlem” og trofaste støttespiller, Hans Larsson, hadde en finger med i utvelgelsesprosessen. Han skrev allerede i 1994 platekontrakt med Refreshments under sin tid som A&R-manager på BMG, og har siden det fungert som bandets produsent og kreative stimulator. ”Jeg foreslo allerede for flere år siden at de skulle gjøre denne skiva, men det var ikke riktig å gjøre det før nå. En hyllest til bandets røtter, der ideen fra begynnelsen var at hver låt skulle være en millionselger og helst ha toppet Billboards enten Hot 100 eller R&B-liste”, kommenterer Hans.
I ettertid viste det seg at konseptet ikke holdt helt mål, ettersom noen av de mindre kjente låtene som for eksempel ”I Got Loaded” med Little Bob & the Lollipops fra 1960 kanskje bare hadde vært en mindre hit på en lokal liste i Louisiana. Slike bagateller la man raskt til side, og da låtlisten var ferdig utformet, hadde til og med en nyskrevet låt fått plass: albumets åpningslåt ”Jukebox”.
”Vi fikk ”Jukebox” allerede for noen år siden av en trio låtskrivere fra Gävle som hadde spesialskrevet den til oss, men da hadde vi ingen steder å plassere den. Men da vi begynte å prate om dette prosjektet, kom vi på at akkurat den låten passer perfekt som programforklaring”, sier Joakim Arnell som mener at utgangspunktet når låtene til ”The Refreshments Jukebox – Refreshing Classics” ble spilt inn var å ikke gjøre ting for komplisert. ”Vi har stort sett gjort låtene live i studio, ganske rett opp og ned, slik man lagde plater i gamledager”.
Men hvilke klassikere finner vi egentlig på denne plata i Refreshments-drakt? Bli med på en rask gjennomgang:
”Buzz-Buzz-Buzz” var gruppen Hollywood Flames’ gjennombruddslåt og nådde som best en ellevteplass på Billboard Hot 100-lista i begynnelsen av 1958. Med i gruppen var Bobby Day som et halvt år senere fikk en verdenshit med ”Rockin’ Robin”.
Fra 1958 kommer også ”I’m Coming Home”. Låten ble en hit med Carl Mann, men ble skrevet av Charlie Rich som også spilte piano på innspillingen i Sun-studioet i Memphis. Tre år senere spilte Elvis Presley inn sin versjon.
Chuck Berrys ”I’m Talking About You” kom ut i 1961, seilte over Atlanteren og havnet snart på repertoaret til både Beatles i Liverpool og Rolling Stones i London. Andre britiske r&b-helter som Dr. Feelgood og The Pirates har også gjort låten. Pianisten Johnnie Johnson (som var med på nesten alle Chuck Berrys innspillinger) turnerte senere med Refreshments og er med i videoen til ”We Just Can’t Win”.
Det pågår en evighetsdiskusjon om hvilken låt som kan anses som den absolutt første rock’n’roll-innspillingen, men ”The Fat Man” med Fats Domino må anses som en av hovedkandidatene. Fats Dominos debutsingel fra 1949 hadde et distinkt gjennomgående backbeat og ble først en lokal hit før den spredde seg til resten av USA og verden året etter. Låten oppnådde førsteplass på USA-listen og millionsalg. Fats Dominos betydning for rockemusikken taler sitt eget språk, med 58 r&b-hits mellom 1950 og 1960.
”Love Letters” var en hit med Dick Haymes som Oscar-nominert filmmusikk til krigsfilmen ”Love Letters” allerede i 1945, men Refreshments har siktet seg inn på Ketty Lesters Top 5-hit fra våren 1962. Låten viste seg å være sterkere enn sangerinnen, og har deretter blitt spilt inn i et utall versjoner, mens Lester tross flere forsøk på en oppfølger forble et skinnende eksempel på en ”One Hit Wonder”.
Platens eldste låt er ”Down The Road Apiece”, skrevet av Don Raye i 1940 for Will Bradleys & Ray McKinleys Big Band (som på dette tidspunkt var en trio). Den hardtsvingende hyllesten til nattlig boogie woogie-stemning har siden fått evig liv via versjoner av bl.a. Amos Milburn, Chuck Berry, Rolling Stones og Bruce Springsteen.
Jimmy McCracklin slo gjennom storstilet med ”The Walk” i 1958, men ”Georgia Slop” klarte aldri å ta seg inn på Billboards Top 40-liste året etter. Likevel er både Big Al Downing så vel som Los Lobos fans av låten – akkurat som Refreshments er det.
At Elvis Presley nevnes i sammenheng med hyllesten til rock’n’roll-musikkens klassikere er ikke annet enn rettferdig logisk. ”Judy” hadde Teddy Redell en hit med i 1960, men allerede året etter skulle den overskygges av Elvis’ versjon. Den svenske delen av Elvis’ Fan Club har mange ganger stemt frem nettopp ”Judy” som Elvis’ aller beste låt.
”Big Blue Diamonds” ble en hit med Little Willie John i 1962, men låten er også spilt inn av både Jerry Lee Lewis, Percy Sledge, Van Morrison og Willy de Ville. Little Willie John slo gjennom stort med ”Fever” i 1956, en låt som både Peggy Lee og Elvis Presley gjorde storselgende versjoner av.
Når det gjelder rockabillyhelter er det vanskelig å toppe Carl Perkins, som er mest kjent for ”Blue Suede Shoes” fra 1956. Året etter skrev og spilte han inn ”Your True Love” med Jerry Lee Lewis på piano. På B-siden fantes forresten ”Matchbox”, en av de Carl Perkins-låtene som Beatles snappet til seg i begynnelsen av karrieren.
Tilbake til Elvis igjen. Med ”A Big Hunk Of Love” kunne ”The King” triumfere med et fint dusin USA-enere, noe som gav ham et nærmest uinntakelig forsprang som bare skulle øke. Året var 1959.
Camille Bob begynte sin musikerkarriere som en 14-årig trommis hjemme i Leonville i Louisiana. Tre år senere startet han bandet Little Bob & the Lollipops, hvis råsvingete 1960-hit ”I Got Loaded” har vokst til å bli en genuin ”swamp rock”-klassiker via innspillinger av bl.a. Canned Heat, Robert Cray, Los Lobos og Elvis Costello.
På midten av 50-tallet var Danny Wolfe en overvektig fyr fra Texas med ambisjoner om å bli rockabillystjerne, men han mislikte sin ikke-rockete look og dro i stedet ned i kornkjelleren til familiebedriften for å bli låtskriver. Gene Vincent og Sanford Clark var to av stjernene som hadde hits med Wolfes låter. Hans ”Pucker Paint” (slang for leppestift) regnes i dag som en av rockabillyens klassikere, og ble spilt inn av 17-årige Huelyn Duvall i 1958.
At Johnny Ace er en av rockehistoriens mest myteomspunne legender beror ikke bare på en lang rad r&b-hits eller at hans største hit, ”Pledging My Love”, kom ut året etter hans død – men også de mystiske omstendighetene rundt dødsfallet. Ace skjøt seg med en revolver backstage etter en spillejobb på City Auditorium i Houston julaften 1954. Det sies at han spilte russisk rullett mens Big Mama Thornton (kjent med ”Hound Dog”) så på. Men den virkelige årsaken til dødsfallet er fortsatt ukjent.
En Jerry Lee-fan vil konstatere at det beste ble spart til sist. ”High School Confidential” fra sommeren 1958 var ”The Killers” fjerde Top 40-hit før karrieren dalte etter giftemålet med hans 13-årige kusine Myra Gale Brown. Fra samme år er det også en film med samme tittel, der Jerry Lee fremfører låten på begynnelsen.
”Vi støttet oss ganske mye til originalenes arrangementer”, sier Joakim Arnell. ”Men samtidig er det ikke fritt for at det låter veldig mye Refreshments. Det er helt enkelt sånn her det låter når vi øver inn og spiller våre favoritter”.
Tja, vanskeligere – eller enklere – behøver det ikke være.
Svenske Refreshments fortsetter ufortrødent med sin dyrking av rock 'n roll og r&b slik den ble spilt på 50-tallet.
Det svenske bandet The Refreshments har solgt en halv million album i hjemlandet og samarbeidet med selveste Dave Edmunds og Billy Bremner (eks Rockpile). De spiller fengende rock og rhythm & blues med saksofon og piano, og det er ikke overraskende at repertoaret på coveralbumet Jukebox - Refreshing Classics er preget av deres musikalske 50-tallsrøtter. 15 av de 16 låtene er favoritter som bandmedlemmene ville ha fylt deres egne jukebokser med, mens de har skrevet åpningskuttet "Jukebox" selv. B
Jukebox - Refreshing Classics har solgt til gull i Sverige, bandets ellevte rake gulltrofé. Vi gratulerer våre svenske kolleger.
Refreshments' nye plate, Jukebox - Refreshing Classics, gikk rett inn på førsteplassen på Topplistan i Sverige. Vi gratulerer.
I ukas Blues Groove setter Øyvind Pharo Gävle-bandet The Refreshments under lupen.