«Sibelius' Åttende»
Artist: Lars Martin Myhre · Utgitt: 11.03-2011

Sibelius' Åttende Lars Martin Myhre

Lars Martin Myhre omtales som melodiens mester-tidløs, og den tekstlige underfundighetens foretrukne tonesetter.

Lars Martin Myhre omtales som melodiens mester- tidløs, og den tekstlige underfundighetens foretrukne tonesetter. Nå er han endelig klar med sin nye soloplate - nesten fem år etter forrige, ”Stengetid?“ (2006). Plate ble innspilt i Kai Andersens Athletic Sound i Halden sammen med Lars Martins faste musikere Terje Johannesen (gitar/trompet), Olaf ”Knerten” Kamfjord (bass) og Jon K. Rosslund (trommer), som også utgjør Lars Martins turnéband. I tillegg bidrar Terje Norum ( tangenter), Helge Lien (piano), Freddy Holm ( mandolin), Tonje Unstad og Linda Kvam (vokal), selveste Kringkastingsorkesteret, samt Oslofjord Brass. Han presenterer 10 nye låter, skrevet i samarbeid med Ingvar Hovland. Første smakebit, ”Hun lignet på en som var pen” kjenner mange allerede fra radio. Plata er kanskje den mest ambisiøse og varierte Lars Martin noen gang har gjort, med ”KORK i begge ender” – da de både åpner og avsluter plata med 2 låter i fantastiske arrangementer av Gaute Storås. UTDRAG FRA ANMELDELSER AV HANS FORRIGE KRITIKERROSTE SOLOPLATE «STENGETID?»: «En fabelaktig fin plate. Stengetid? er norsk visepop av ypperste merke. Meloditeften til Lars Martin Myhre er rett og slett fantastisk god.» ESPEN HOVELSEN, MUSIKKMAGASINET PULS «De beste tekstene til Hovland kler ham også svært godt, på et gjennomført solid album. Ikke mange bedriver viser på Myhres vis i Norge lenger. Her viser han at sjangeren lever godt også i 2006, i form av ei plate som faktisk låter tidløs.» TERJE EIDSVÅG, ADRESSEAVISEN «En komponist med sans for gode og mykt melodiøse viser som står utmerket til Ingvar Hovlands like utmerkede tekster. Det er noe med den litt melankolske, såre og tidvis underfundige tonen som er felles både i tekst og melodi her – de kler hverandre, rett og slett.» STEIN ØSTBØ, VG «Lars Martin Myhre spiller akustiske melodier som kler tekstenes noe melankolske undertone. Du fornemmer brune skjenkesteder og mennesker som har levd mye. Mest sitter du igjen med et inntrykk av vellyd og det her er en melodis- nekker som kan sine saker.» ATLE BREDAL, NORSK PÅ NORSK PÅ NRK P1 «Viser til ettertanke og trøst. Hans musikk besitter en var mykhet og omsluttes av en menneskelig varme som gir melodiene dens kraft. Myhre er en mester til å få det neddempede til å skinne sterkt og klart. Myhre står også artistisk trygt på egne premisser - det er bare det at flere bør få opp ørene for hvilken fin visesmed han er.» SVEIN ANDERSEN, AFTENPOSTEN

«Sibelius' Åttende» i media

Lars Martin Myhre omtales ofte som melodiens mester, og i følge Aftenposten ”den tekstlige underfundighetens foretrukne tonesetter”.

Dette må være en av tidenes mest dempede innspillinger. Besetningen er kun Lars Martin, og alt er spilt inn direkte uten bruk av verken klanger eller andre opptakstekniske ”søtningsstoffer”.